Veelgestelde vragen

Zijn de getoonde energiekosten op jullie energievergelijker actueel?

Ja, wij voeren dagelijks een update uit aan onze website en onze vergelijker. Zodoende kunnen wij alle actuele aanbiedingen op de website tonen. U kunt ons altijd via het contactformulier op de website vragen stellen mocht u deze hebben.

Soms begrijpen de klanten de opgebouwde energiekosten in de energievergelijking niet, en dat is begrijpelijk u bent dus vrij om ons uw vragen voor te leggen. Voor andere vragen kunt u ons ook altijd een bericht sturen.

Wat is een gemiddeld huishouden kwijt aan energiekosten?

Elektriciteitskosten per huishouden

  • 1 persoons huishouden: Gemiddeld €30,- per maand/€360,- per jaar
  • 2 persoons huishouden: Gemiddeld €57,- per maand/€584,- per jaar
  • 3 persoons huishouden: Gemiddeld €71,- per maand/€852,- per jaar
  • 4 persoons huishouden: Gemiddeld €80,- per maand/€960,- per jaar
  • 5 persoons huishouden: Gemiddeld €97,- per maand/€1940,- per jaar
  • 6 persoons huishouden: Gemiddeld €104,- per maand/€1248,- per jaar

Gaskosten per huishouden

  • Flat: Gemiddeld €67,- per maand
  • Tussenwoning: Gemiddeld €92,- per maand
  • Hoekwoning: Gemiddeld €105,- per maand
  • Twee onder één kap: Gemiddeld €109,- per maand
  • Vrijstaand: Gemiddeld €139,- per maand

Welke leverancier kan mij met spoed aansluiten?

Er zijn verschillende energieleveranciers die je met spoed kunnen aansluiten. Een spoedaansluiting is alleen noodzakelijk als de netwerkbeheerder dreigt met afsluiting. De netwerkbeheerder zal in veel gevallen alleen dreigen met afsluiting als er sprake is van betalingsgeschillen. Als dit het geval is, kan een energieleverancier het contract beëindigen waardoor je verplicht wordt (met spoed) een andere energieleverancier aan te melden.

Kredietcheck
Iedere energieleverancier voert tegenwoordig eerst een kredietcheck uit. Op basis van de uitkomst, kunnen zij om een borg vragen. Om je met spoed bij een andere energieleverancier aan te melden, kun je telefonisch contact opnemen met onze klantenservice om de opties door te nemen.

Is er al stroom en gas in mijn nieuwe woning?

Er is altijd stroom en gas in de woning aanwezig. Ook wanneer je nog geen energie hebt aangevraagd. De netwerkbeheerder blijft leveren tot er een nieuwe leverancier is aangemeld. Je zult dus nooit zomaar zonder stroom en gas komen te zitten.

Waarom valt mijn voorschotbedrag hoger uit?

Kiescollectief.nl laat je exact zien wat je gemiddeld maandelijks op jaarbasis betaalt, indien je exact verbruikt wat je hebt opgegeven in de vergelijker én als je de eventuele welkomstpremie retour hebt ontvangen. De leverancier baseert het voorschotbedrag op het daadwerkelijke historische verbruik in de woning.

Het is in de meeste gevallen mogelijk om het voorschotbedrag omhoog of omlaag bij te laten stellen. Hiervoor dien je rechtstreeks contact op te nemen met je nieuwe energieleverancier.

Wanneer kan ik het beste overstappen?

Als je een vast contract hebt, kun je kosteloos via onze vergelijker een overstap aanvragen vanaf de dag dat je contract binnen 2 maanden afloopt. De leveranciers maken gebruik van het landelijke Contract Einde Register. Hierin kunnen zij precies zien wanneer je huidige contract afloopt. Binnen deze termijn van 2 maanden zul je nooit vroegtijdig overgenomen worden.

Als de einddatum van je huidige vaste contract nog langer dan 2 maanden loopt, adviseren wij je om te wachten met het afsluiten van een nieuw contract. Anders ontvang je een boete voor vroegtijdige contractbreuk en loop je een eventueel beloofde welkomstpremie mis. Deze kosten worden in de meeste gevallen niet vergoed door de nieuwe energieleverancier.

Als je een standaard variabel contract hebt, kun je ieder moment boetevrij overstappen naar een andere leverancier.

Waar vind ik de einddatum van mijn huidige contract?

De einddatum van je huidige contract vind je terug op de contractsbevestiging, die je aan het begin van het contract hebt ontvangen van de energieleverancier. Als je deze bevestiging niet meer hebt, kun je de einddatum van je huidige contract opvragen bij je energieleverancier.

Hoe kom ik achter mijn jaarverbruik?

Het jaarverbruik vind je terug op de jaarafrekening die je elk jaar van je energieleverancier ontvangt. Als je nog geen jaarafrekening hebt ontvangen, kun je het beste een vergelijking maken met het jaarverbruik van een oude jaarafrekening.

Hoe werkt het overstappen of energieleverancier?

Overstappen van energieleverancier neemt minder dan 5 minuten in beslag. Vul je postcode en je persoonlijke jaarverbruik in. Kies uit de verschillende leveranciers en producten het contract dat het beste bij je past en dat het meest voordelig voor je is. Gebruik eventueel de filter-opties om te vergelijken.

Vul het aanvraagformulier in om het door jou gekozen nieuwe energiecontract direct aan te vragen. Je ontvangt direct een samenvatting van je aanvraag per e-mail en je bent klaar. Vastelastenadvies.nl verstuurt je aanvraag dezelfde dag nog aan de nieuwe energieleverancier.

Mag een energieleverancier de energieprijzen altijd blijven veranderen?

Ja, daar is een energieleverancier vrij in, wanneer u een vast tarief heeft blijven deze tarieven ongewijzigd voor de duur van uw contract, wanneer u een variabel tarief heeft kunnen de energieprijzen veranderen. Wanneer de prijzen stijgen ondervind u dat u een hoger tarief moet betalen, en wanneer de prijzen dalen, kan uw tarief verlaagd worden. Daarom is het dus verstandig om te beginnen met energie vergelijken en voor uzelf uit te rekenen welke energieleverancier voor u de meest voordelige keuze is. Vastelastenadvies.nl helpt u daar graag mee, start de energie vergelijker om te weten welke voor u de beste keuze is.

De energieprijzen van energieleveranciers kunnen op 2 datums per jaar worden gewijzigd. Dat zijn op 1 juli en op 1 januari.

Wat kan ik doen als ik schade heb geleden door mijn energieleverancier?

Wanneer u van mening bent dat u schade hebt geleden door uw energieleverancier, dan kunt u contact opnemen met uw energieleverancier, komt u er niet uit samen? dan kunt uw klacht/voorval melden op de website www.sgc.nl dit is de geschillencommissie Energie en Water zij behandelen uw zaak.

Als mijn jaarlijkse eindafrekening te hoog of te laag uitvalt, wat gebeurt er dan?

Wanneer uw jaarlijkse eindafrekening te hoog uitvalt, dan krijgt u een aparte nota waarin het bedrag staat dat u terug en of bijbetalen moet. Wanneer u eindafrekening lager uitvalt, dan krijgt u een brief met het bedrag wat u terug krijgt van uw energieleverancier, zij maken dit bedrag dan binnen een aantal weken aan u over.

Wanneer uw toekomstige verbruik bekend is aan de hand van uw eindafrekening kunt u het beste uw maandbedrag zelf verhogen of verlagen. Zo bent u de financiële verrassingen aan het eind van het jaar voor. Belangrijk is dat u voor u zelf maandelijks bijhoud hoeveel uw verbruik is, zo ziet u sneller of u meer of juist minder verbruikt.

Blijven de netwerkkosten ook vast over de periode waarin de leveringsprijzen vast zijn?

De ACM berekend ieder jaar de netwerkkosten voor de regionale netbeheerders, dit kan per jaar veranderen. Dit staat los van de prijzen van energielevering. Het heeft puur te maken met uw aansluiting op het gas en lichtnet.

Energieleveranciers kunnen een marge berekenen over de maandelijkse vaste kosten. Denk aan de huur van een slimme energiemeter of administratiekosten!

De meterstand op mijn afrekening zijn niet juist, wat kan ik doen?

Contact opnemen met uw energieleverancier, daarom word altijd met klem aangeraden om uw eigen meterstanden goed bij te houden, maak desnoods een foto van uw meterstanden. Als u deze meterstanden doorgegeven heeft en ze zelf ook goed bijgehouden heeft is dit op te lossen, wanneer u dit niet heeft gedaan dan word er dus een ruwe schatting gemaakt.

Ook kan het zijn dat uw energieverbuik is toegenomen door bijvoorbeeld een extra gezinslid, of u heeft een nieuw apparaat aangeschaft dat meer elektriciteit neemt. Ten alle tijde houd uw meterstanden goed bij, het liefst noteert u eens per maand uw meterstanden, zo ziet u sneller veranderingen in uw verbruik en kunt u er tijdig iets aan doen.

Het verschil tussen een enkele en een dubbele energiemeter?

Wanneer u een dubbele energiemeter bezit, heeft u te maken met dag en nacht stroom, dit betekent dat u twee verschillende tarieven betaalt, u betaalt meer voor het dagtarief, en minder voor het nachttarief. Het verschil tussen het dag/nacht tarief en enkel tarief verschilt haast niet meer zoals dat vroeger wel het geval was. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat u recentelijk een woning heeft betrokken waar de dubbele energiemeter al aanwezig was. U kunt dit aan laten passen bij uw netwerkbeheerder. Wanneer u dit gedaan heeft kunt u gerust de tarieven voor een enkele meter gaan vergelijken.

Twee schakeltijden

De schakeltijden worden centraal aangestuurd door de netbeheerder, deze kunnen per regio verschillen bekijk op de website van uw regionale netbeheerder welke schakeltijden zij hanteren voor dag en nacht stroom. Over het algemeen is het dagtarief geldig op werkdagen van 7 uur tot en met 23:00 s’avonds. Erna gaat de schakeltijd voor het nachttarief in. Op feestdagen kan men in bezit van een dubbele meter ook gebruik maken van het nachttarief.

Woonachtig in Zuid-Nederland? Dan eindigt het dagtarief eerder

De verschillen in schakeltijden voor een dubbeltarief is wel afhankelijk van de regio waar u woont, de schakeltijden voor Noord-Nederland en Zuid-Nederland zijn anders. Bent u woonachtig in Zuid-Nederland dan gaat uw dagtarief van start om 7 uur s’morgens maar eindigt wel eerder in vergelijking met Noord-Nederland te weten om 21:00 al. Dan gaat uw nachttarief al in dit is dus een verschil van twee uren.

Wanneer u in het bezit bent van een enkele meter kunt u niet zomaar in aanmerking komen voor een dubbeltarief, u zult dan uw netbeheerder moeten verzoeken een dubbele meter te plaatsen. Is de verandering een feit? Dan kunt u in onze energievergelijker aangeven of u een enkele meter of dubbele meter heeft, onze energievergelijker toont u dan de bijbehorende tarieven.

Wat zijn de leveringskosten?

Iedere energieleverancier brengt u leveringskosten in rekening samen met de kosten voor:

  • BTW 21%
  • Energiebelasting
  • Heffingskorting
  • Netwerkkosten
  • Regiotoeslag voor gas ( afhankelijk van uw regio )
  • Transportkosten
  • Vastrecht

De ene energieleverancier vraagt weer een ander tarief voor zijn leveringskosten, dus tijdens uw vergelijking kunt u hierop letten, en daar zit hem ook de besparing net als uw besparing op de leveringstarieven voor stroom en gas. Wanneer u in het bezit bent van een dubbeltarief meter houd u er dan rekening mee dat u hogere vastrechtkosten betaald voor het laagtarief.

Hoe lang duurt het overstappen van de ene naar de andere leverancier?

Bent u van plan om over te gaan stappen naar een andere energieleverancier? Gefeliciteerd want het vergelijken van energieleveranciers betekent dat u graag geld wilt besparen. U heeft de keuze gemaakt om eens te gaan shoppen in de energiemarkt dat is heel verstandig. U oriënteert zich van te voren voordat u deze stap dan ook daadwerkelijk zet. Heeft u een energie aanbieding gevonden en bent u er klaar voor om over te stappen?

Administratief overstapproces 3 tot 4 weken

Het overstapproces duurt 3 tot 4 weken en u mag zich bedenken binnen de gestelde 14 dagen. Bedenkt u zich toch? Dat kan: dan kunt u uw aanvraag/overstap kosteloos aanpassen of annuleren. Het telefoonnummer dat u kunt bellen voor uw annulering of aanpassing is per energieleverancier verschillend. Bekijk daarom uw bevestiging die u van ons ontvangen heeft en bel het vermelde telefoonnummer wat erin staat. Voor verdere vragen over overstappen kunt u altijd contact met ons opnemen.

Jullie bieden een overstapservice aan. Is deze kosteloos te gebruiken?

a, overstappen is gratis, het kan zijn dat u een opzegvergoeding betalen moet aan uw huidige energieleverancier wanneer uw contract nog langer dan een half jaar loopt, maar deze opzegvergoeding word in principe door de meeste energieleveranciers betaald bij een overstap. Vraag dit voor de zekerheid na bij de nieuwe energieleverancier waar u heen wilt overstappen.

Kan ik overstappen van energieleverancier met schulden?

Niet alle energieleveranciers accepteren nieuwe klanten met schulden bij hun huidige energieleverancier. In deze gevallen wordt vaak gevraagd naar een waarborgsom welke kan oplopen tot wel 800 euro. De waarborg is door de energiemaatschappijen ingezet om het aantal wanbetalers terug te dringen. U kunt dus wel overstappen met schuld, maar u moet dan wel een flink bedrag betalen om geaccepteerd te worden.

Moet ik mijn meterstanden zelf opnemen zodra ik via jullie overstap?

Ja, u moet uw meterstanden noteren en deze doorgeven aan de nieuwe energieleverancier, zij zullen u een meterstanden kaart toesturen, u vult deze in en stuurt deze retour. Uw oude energieleverancier geeft deze standen ook door maar het is verstandiger om dit ook zelf te doen aangezien er makkelijk fouten kunnen ontstaan van afstand.

Noteer de eindstand van uw energie en gas, zodat u later wanneer er fouten of onduidelijkheden zijn u zich hier op kunt beroepen. Verstandig is om een foto te maken van uw elektriciteits- en gas meters.

Wat zijn de gevolgen van het vroegtijdig verbreken van een energiecontract?

De gevolgen zijn dat u een opzegvergoeding betalen moet, de volgende opzegvergoedingen gelden bij:

  • 1,5 jaar resterend maximaal € 50
  • 1,5 jaar tot 2 jaar maximaal € 75
  • 2 tot 2,5 jaar maximaal € 100
  • meer dan 2,5 jaar maximaal € 125

Veelal neemt de nieuwe energieleverancier deze opzegvergoedingen voor zijn rekening, u doet er verstandig aan voor het aangaan van een nieuw contract eerst te informeren of de nieuwe energieleverancier dit ook daadwerkelijk voor u doet.

Energieleverancier vergoedt niet zomaar de overstapboete

Houd er rekening mee dat er een aantal voorwaarden zijn waar een energieleverancier u op gaat wijzen, wanneer zij een opzegvergoeding voor u gaan betalen dit doen zij om er zeker van te zijn dat de nieuwe klant niet alleen gaat voor de korting en vervolgens weer opstapt binnen de duur van het contract.

Wat is het verschil tussen een netwerkbeheerder en een energieleverancier?

Het verschil tussen een netwerkbeheerder en energieleverancier is, dat een netwerkbeheerder een monopolie positie bezit, hij beheert het elektriciteits netwerk, zij zijn gesplitst van elkaar sinds het vrijkomen van de energiemarkt, de netbeheerder heeft de verantwoordelijkheid voor het elektriciteitsnetwerk en het transporteren van elektriciteit en gas over het netwerk. De energieleverancier levert energie en gas, u heeft de vrije keuze om voor een energieleverancier te kiezen, u bent daarentegen niet vrij in uw keuze voor een netbeheerder, deze word u toegewezen.